Thema ‘Kwaliteit’: Wanneer is gebruikersonderzoek goed?

In mijn dagelijkse werk ben ik veel bezig met onderzoek. Als dat uitdagend en complex is, dan kun je me daarvoor wakker maken. Of misschien toch niet als het gaat om het digitaal inleveren van een urenverantwoording. Elke maand vergeet ik dat ik Chrome niet kan gebruiken. Een foutje in volgorde of invoercodes en ik kan weer opnieuw beginnen. Wat zou het fijn zijn als hier rekening was gehouden met de gebruiker.

Gebruikersonderzoek is een voorbeeld van praktijkgericht onderzoek. Voor een administratief systeem leidt dit tot een grotere tevredenheid van werknemers, niet opzienbarend, wel erg belangrijk voor de praktijk. Zo’n onderzoek kun je slecht of goed uitvoeren.

Slecht uitvoeren van een onderzoek heeft als vaststaande consequentie dat jouw opdrachtgever je blind moet vertrouwen en hij je oplossing zal moeten accepteren, omdat jij er voor instaat. Het lijkt vanzelfsprekend dat dit te beperkt, risicovol en onwenselijk is.

Goed uitvoeren betekent dat je niet alleen de resultaten laat zien aan je opdrachtgever, maar dat je ook kunt uitleggen hoe deze zijn verkregen. Je werkwijze is navolgbaar en het is duidelijk waarop je advies of ontwerp is gebaseerd. Transparantie (het verschaffen van inzicht en het afleggen van verantwoording) is een belangrijke kwaliteitseis: je versterkt het vertrouwen in jou door opdrachtgevers en collega’s doordat ze kunnen begrijpen waarop je advies of product is gebaseerd.

Daarnaast is relevantie van groot belang: beantwoord je de vraag van je opdrachtgever? Betrokkenheid van een opdrachtgever bij een project is daarvoor een vereiste. Voor een opdrachtgever is dat echter nog niet genoeg: op tijd en binnen het afgesproken budget is ook van groot belang. Ten slotte moet onderzoek voldoen aan professionele standaarden, het moet wetenschappelijk verantwoord zijn: Dat betekent dat het onderzoek is opgezet en uitgevoerd volgens good practices uit het vakgebied.

Kortom: je ziet dat kwaliteit loont, wanneer (gebruikers-)onderzoek aan deze eisen wordt onderworpen; het leidt dan immers in de regel tot de bonus voor de je opdrachtgever, namelijk een echt goed advies of product.

Auteur: dr. René Bakker, Lector Networked Applications – HAN

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s