Bang om een adviseur in te huren?

Er is jou als adviseur veel aan gelegen een adviesopdracht binnen te halen. De opdrachtgever is er alles aan gelegen waar voor zijn geld te krijgen. Een interessant en realistisch spanningsveld tussen de belangen van adviseur en opdrachtgever. Nog voordat het adviesproces in gang gezet kan worden, dient de opdrachtgever soms eerst een aantal angsten en zorgen te overwinnen voordat hij een adviseur inhuurt.

Opdrachtgevers die behoefte hebben aan een adviseur, worden vooraf niet zelden geplaagd door zorgen en soms zelfs angsten die voortkomen uit de overdenking: ‘Als dat maar goed gaat’. Dat heeft niet zelden te maken met onzekerheid over hoe hun probleem getackeld dient te worden. En jawel, er zitten zeker incompetente adviseurs tussen, maar: er zijn zat excellente adviseurs!

Mogelijke zorgen en angsten van opdrachtgevers bij het inhuren van adviseurs:

Onkunde van de adviseur
Zal de adviseur waarmee ik in zee ga wel over voldoende capaciteiten beschikken om mij van een gedegen en professioneel advies te voorzien voor mijn specifieke probleem of vraag?

Verlies van (management-)controle
Zal ik gedurende het adviesproces nog steeds de controle en het overzicht kunnen behouden over de relevante bedrijfsprocessen, stakeholders en dergelijke?

Aanhoudende afhankelijkheid van de adviseur
Zal de adviseur mij van een advies voorzien waarmee ik zelfstandig verder kan, of blijf ik toch afhankelijk van zijn input?

Excessieve en onduidelijke adviestarieven
Hoe weet ik nu zeker dat ik niet teveel betaal? Heb ik wel voldoende in beeld hoeveel mij deze adviseur uiteindelijk kan gaan kosten?

Adviseur heeft gebrek aan tijd
Als ik een adviseur inhuur, dan wil ik zijn onverdeelde aandacht. Een oplossing voor mijn probleem of een antwoord op mijn vraag is immers erg belangrijk voor mijn organisatie. Als ik dat commitment ook maar daadwerkelijk ga krijgen …

Inzet adviseur = Toegeven dat ik als manager faal
Als ik een adviseur inschakel, dan geef ik dus eigenlijk toe dat ik er als manager niks van bak …

Angst voor ‘onthulling’
Stel je nou voor dat mijn klanten er achter komen dat ik voor mijn bedrijfsvoering een externe adviseur heb ingeschakeld: welk beeld levert dat bij hun op over mij en mijn organisatie?

Angst dat de adviseur extra producten, diensten of oplossingen gaat pushen
Een adviseur is al duur genoeg en dan zal je vast en zeker zien dat hij behalve hetgeen waarvoor ik hem heb ingehuurd ook nog andere diensten en dergelijke aan mij gaat slijten…

K a n s
Deze en andere zorgen en angsten zijn voor jou als adviseur een kans: door er op te anticiperen en er adequaat op in te springen tijdens je gesprekken met de klant kun je ongemerkt een grote voorsprong creëren op concurrent-adviseurs en je acquisitie-inspanningen succesvol afsluiten.

Auteur: drs. Guus Rameckers, hoofddocent Informatica Communicatie Academie  en het Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap – HAN

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s