Social Media en Managementmodellen…

Mijn insteek in deze blog over social media is voornamelijk die vanuit de business. Niet, omdat ik de softere kant niet zo leuk zou vinden, integendeel: ik vind het leuk om te twitteren op zijn tijd, of foto’s te delen op Pinterest. De business impact kan door het gebruik van social media echter heel groot zijn. Dat maakt het – althans voor mij – erg spannend om social media in een bedrijfsmatige context te zien …

Het begrip Social Media heeft op het web en in de literatuur al vele benamingen gehad om de bewondering ervoor uit te drukken. Zo heb ik zelfs al ergens de term ‘Heilige Graal van deze tijd’ gelezen, alsof de Heilige Graal niet tijdloos zou zijn. En eerlijk is eerlijk: social media zijn geweldig. Vooral de enorme kansen die we ermee kunnen creëren. Tenminste, als we het slim aanpakken. Als echter puntje bij paaltje komt, als we even teruggaan naar de kern van social media, waarom gaat het dan in feite? Om communiceren. Niet meer, maar ook zeker niet minder. Electronisch en veelal multimediaal, maar toch blijft het ‘gewoon’ communicatie. En het basiscommunicatiemodel van ‘zender > boodschap > ontvanger’ gaat ook op bij de inzet van social media. En daarmee dus ook de mogelijkheid om de boodschap te vertroebelen door het creëren of toelaten van ruis. Dat kan op zijn beurt weer je verwachtingen van de effecten van social media beïnvloeden, of je nou de zender of de ontvanger (klant) bent. 

Ik ben dan ook voorstander van een meer realistische benadering van social media. Zo geloof ik bijvoorbeeld dat social media niet kosteloos zijn en verbaas ik mij er over dat ze soms als ‘gratis’ worden gekenmerkt. Okay, een Twitter-account aanmaken kost een paar minuten, een goed LinkedIn-account duurt al meteen een stuk langer, maar een kniesoor die daarop let. Het zijn deze eenmalige acties die je nog relatief makkelijk kunt afschrijven als overhead.

Hoe zit het echter – in een zakelijke context – met het beheer van social media? Is dat ook gratis? Nou, nee. Laat je de resultaten van je social media inspanningen alleen ‘meten’ door daarvoor bestemde tools als Google Analytics? Dat is een uitstekende tool daarvoor. Echter, de meeste tijd gaat zitten in het interpreteren van de uitkomsten van social media inspanningen. Verbanden leggen tussen je inspanningen op een social media platform en je zakelijke doelstellingen, de juiste conclusies trekken en daarop verdere acties ondernemen. Acties, die passen bij je organisatie(cultuur) en je bedrijfsdoelstellingen. Dat zal een webtool maar heel erg moeilijk kunnen en het vergt meer tijd dan je vooraf wellicht zou denken. Meer tijd betekent automatisch ook meer geld. Zeker, als je bedenkt dat alleen medewerkers met de juiste bagage social media output op waarde kunnen schatten en daar conclusies aan kunnen of durven verbinden. Het zijn ook deze medewerkers die met hun inzichten naar de baas stappen om vervolgstappen te adviseren. En deze medewerkers zijn meestal – juist door hun specifieke uitrusting aan kennis en ervaring – niet de goedkoopste. In veel gevallen is het een manager of de CEO zelf die deze taak op zich neemt. Durf je het rekensommetje aan, waarbij de manager met een uurtarief van laten we zeggen €100,= voor 4 uurtjes per week met social media aan de slag gaat? Niet factureerbaar, wel te verstaan. Als je dan niet precies weet waarom en hoe je social media wilt inzetten, kan dat aardig in de papieren lopen … 

Breder bezien bedrijf je in een zakelijke context met social media niet alleen communicatie, maar ook marketing en sales. Nou, dat is niet niks. Je hebt dan ook als decision maker heel wat te overdenken, als je een complete social media strategie in je bestaande marketing-, sales- en communicatiestrategie wil integreren en implementeren. Je moet natuurlijk wel een marketing-, sales- en communicatiestrategie hebben, aangezien social media inspanningen anders blijven zweven, zogezegd. Tja, en dan wordt het meten ervan, of het vaststellen van zoiets als social media ROI, wel erg lastig. Echter, zelfs in een scenario, waarin je wel beschikt over een marketing-, sales- en communicatiestrategie dien je heel wat zaken in overweging te nemen voordat je social media slim kunt inzetten als tool om bijvoorbeeld de omzet positief te beïnvloeden. Social media zullen hoe dan ook nooit uw marketingstrategie vervangen of verkoopsuccessen garanderen. Ik geloof dat de ondernemer van vandaag niet meer om social media heen kan. De markt vindt dat ook, gezien de ontwikkelingen op het gebied van social media. Klanten en afnemers nemen steeds meer het heft in eigen handen – social media maken dat immers mogelijk – en veranderen het handelsproces wezenlijk: de ondernemer laat zich meer dan ooit de weg wijzen door de klant. Deze praat immers via social media over zijn producten, en zeker niet altijd in positieve zin. Of je dat zint of niet: het gebeurt. Dan is het toch veel slimmer om mee te doen en adequaat te reageren of er op te anticiperen?

Hoe je social media kunt inzetten, hangt natuurlijk sterk af van jouw situatie en je doelstellingen, maar dat je social media zou moeten inzetten, staat voor mij als een paal boven water. Om jezelf een beeld te verschaffen van de inzet van social media in je bedrijfsvoering denk ik dat het slim is om daarbij uit te gaan van bestaande, voor jou relevante (social media) managementmodellen en u bij elk model vragen te stellen als: Hoe passen social media (voor mij) in dit model? Dien ik dit model aan te passen om in mijn specifieke behoeften bij het gebruik van social media te voorzien? Dien ik wellicht een geheel nieuw model te ontwerpen, waarin de inzet van social media geheel aan mijn specifieke context tegemoetkomt? Kijk eens op http://www.socialmediamodellen.nl/, daar staat een schat aan interessante modellen. 

Ik ben een van die mensen die geloven dat vernieuwingen mede voortkomen uit kennis van de oude (en niet zo oude) meesters. Ik ben erg geboeid door bovenstaande vragen en zal hier daarom in een volgende blog wat dieper op ingaan. Niet als social media goeroe – ik ben allergisch voor die term – maar als iemand die zijn kennis, gedachten, overwegingen en standpunten hierover met je wil delen. Niet om je te vertellen hoe de wereld in elkaar zit, maar om je aan het denken te zetten en je wellicht te helpen bij het nemen van beslissingen over de inzet van social media.

Feedback op mijn stukken is natuurlijk altijd van harte welkom. Ik hoop in elk geval dat ik je hier vaker mag begroeten en dat je jouw voordeel zult doen met mijn input.

Auteur: drs. Guus Rameckers, hoofddocent Informatica Communicatie Academie  en het Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap – HAN

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s